Wednesday, December 14, 2011

Kek Carrot


Bahan-bahan :
200 g carrot diparut (lebih kurang 2 btg carrot)
250 g tepung gandum
200 g gula perang (yg jenis lembut dan halus)
200 g minyak jagung
70 g walnut- bakar dan cincang- utk sesapa yg suka, aku x boh pun
70 g kismis hitam, dicincang- just kerat 2 cam tu la..
4 biji telur gred A
150 g nenas dlm tin- x kisah jenis keping atau kiub- pastu cincang2 sehalus yg boleh
2 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
secubit serbuk kulit kayu manis- kalau suka- aku x boh

Cara-cara :
ayak tepung, baking powder dan soda- ketepikan
pukul gula + telur- sampai kembang
masukkan minyak jagung & pukul lagi hingga sebati.
perlahankan mixer & masukkan bahan kering tadi.-(tepung)
kaup masuk lobak merah, nenas,  & kismis. (dan walnut kalau letak)
bakar  pada suhu 180c selama 50-60  minit atau hingga masak - aku bakar sejam
sejukkan atas redai kek sebelum dihias ikut citarasa.

Bahan-bahan Cream Cheese :
250 g cream cheese
100 g mentega
100 gm gula aising

Cara-cara :
pukul semua bahan hinga kembang
pastu leh la hias..(aku letak pewarna skit nk bg cantik, dh jd mcm butter cream lak kan..huhu)


nota kaki: -

-adunan boleh dibahagi 2..bakar 2 kali...pastu sapu cream cheese pd salah satu kek, double deker kan.. baru hias keseluruhan kek...kalau nk wat teknik belah tgh ok gak tp x cantik la sbb ada walnut n nenas..
aku x berani nk wat double deker, takut x cukup cheese...(dan ternyata mmg cukup2 je)

-adunan cream cheese boleh ditambah pewarna ikut hiasan yg kita nak...

- kek ni jenis lembab

No comments:

Post a Comment